Profil instastories

Jika Kita Tidak Bersama

Aku tidak mungkin meninggalkannya. Jika andai sewaktu-waktu kami akan berpisah. Aku tidak mungkin akan menolaknya. Jika andai sewaktu-waktu dia datang menemui bapak di rumah. Dia orang baik. Baik menjaga perasaan yang terus melebur bersama alam. Pergi ke mana saja angin terbang.

Pun aku tidak mungkin membencinya. Jika andai sewaktu-waktu dia melabuhkan hati kepada perempuan lain. Aku tidak mungkin mencegah perasaan yang terlanjur hilang. Tidak juga mampu menumbuhkan kembali cinta yang sudah mati. Bagiku, ketidakmampuan ini adalah jalan cinta yang kuberi. Biarkan dia berbahagia dengan jalannya sendiri. Jangan menangis dan tidak perlu ditangisi.

Sesuatu yang sudah melekat begitu dalam tidak lagi bisa diukur dengan penglihatan mata. Kami tidak perlu bersama. Tidak perlu bersatu untuk menikah. Tidak juga perlu untuk saling setia. Berbalas cinta untuk menjalin kesalingan rasa. Tidak usah dan tidak harus.

Pergilah. Pergilah cinta. Sejarah dan masa tidak mungkin berbohong. Meski manusia seperti kami kerap menutup silam. Tapi, siang dan malam dengan bumi yang terus berputar ini tidak mungkin tidak memandang. Kami pernah bersama, mencintai dan dicintai, bahagia dan bertengkar berdua.

Kubur dalam-dalam namaku. Juga namanya telah kubakar menjadi abu. Untuk kusiram dalam kenangan agar tetap tumbuh sumbur di dalam sanubari.

Aku perempuan yang pernah menjadi perempuannya. Tetap menjadi dan akan terus menjadi meski kami telah dan akan berganti. Mengganti sama dengan beda. Jalan lurus yang akan menemu simpang. Aku kanan dan dia kiri. Yang akan bertemu di perhentian dengan jodoh yang telah ditentukan Tuhan.

Aku bukan untuknya. Sedang dirinya akan menyulam cinta yang baru. Kami akan bertemu dan aku sendiri akan menjadi persaksian pertama, dia sudah dengan yang lain.

Enjoyed this article? Stay informed by joining our newsletter!

Comments

You must be logged in to post a comment.

Stori terkait
Jul 8, 2020, 1:15 PM - Annisa mahmudah
Jul 6, 2020, 10:20 PM - Chocho_Yucho
Jul 3, 2020, 6:34 PM - Tjahjono widarmanto
Jul 3, 2020, 6:26 PM - Nnaga
Jul 3, 2020, 1:07 PM - Kristina Dai Laba
Jul 2, 2020, 2:25 PM - Mei Elisabet Sibarani